Neljä näkökulmaa, miksi markkinointikin on koko yrityksen asia, varsinkin asiantuntijayrityksissä.
Avainsanat: b2b-markkinointi, markkinointi, strategia, strateginen markkinointi
torstai, 7.9.2017
Strateginen markkinointi on yksi markkinointipiirien kestopuheenaiheita. Mutta mitä sillä tarkoitetaan? Tässä omia ajatuksiani siitä, kuinka organisaation strategisen markkinoinnin kypsyyttä voidaan määrittää eri tasojen kautta.
Törmään usein keskusteluihin siitä, että markkinoinnin pitäisi olla strategista. Mutta mitä strategisella markkinoinnilla tarkoitetaan? Ja jos yrityksessä koetaan, ettei markkinointi on strategista, miten tilanteen voi korjata?
Kerralla ei kannata kurottaa liikaa, vaan edetä pienin askelein kohti seuraavaa tasoa. Tässä omiin kokemuksiini ja lukemisiini pohjautuva malli yrityksen kypsyydestä strategisen markkinoinnin osalta. Ja kuten yleensäkin, tarkastelen asiaa ensisijaisesti B2B-markkinoinnin näkökulmasta.
Valitettavasti tämäkin taso on olemassa, joskin usein pienemmissä yrityksissä. Yrityksissä koetaan syystä tai toisesta, ettei heidän tarvitse panostaa markkinointiin. Yritykseltä voi löytyä verkkosivut ja he ovat saattaneet ostaa yksittäisiä kampanjoita joskus, mutta kukaan yrityksessä ei vastaa markkinoinnista tai ole luonut aiheesta kokonaiskuvaa.
Markkinoinnin puutteesta huolimatta yritys voi kasvaa johonkin pisteeseen asti, mutta kasvu pysähtyy ennemmin tai myöhemmin. Näin toimiva yritys on myös yllättävissä tilanteissa markkinoiden armoilla, jos markkinoilla tapahtuu merkittäviä muutoksia.
Tyypillisiä piirteitä:
Tasolla yksi yrityksestä voi löytyä markkinointiosasto, mutta markkinointi nähdään edelleen kulueränä, josta leikataan ensimmäisenä huonona aikana. Markkinointi on kokoelma taktisia toimenpiteitä ilman syvällistä kokonaisuuden hallintaa tai strategista ajattelua.
Tällaiset yritykset julkaisevat rekrytointi-ilmoituksia, joissa priorisoidaan markkinoinnin johdoltakin tietyn yksittäisen teknologian tai kanavan hallintaa, mutta ei oteta kantaa yleisemmin kykyyn olla kasvattamassa liiketoimintaa.
Tyypillisiä piirteitä:
Tasolla kaksi markkinointi on olennainen osa asiakashallinnan ydinprosessia, mutta ei osallistu juurikaan muihin yrityksen ydinprosesseihin.
Monissa B2B-liiketoimintaa tekevissä yrityksissä tälle tasolle noustaan myynnin johdon aloitteesta. On saatettu huomata, etteivät asiakkaat esimerkiksi vastaa enää myyjien puheluihin ja uusia tapaamisia on vaikea saada. Toisaalta tällaisessa liikkeellelähdössä voi yrityksen brändin pitkäaikainen kehittäminen unohtua.
Tyypillisiä piirteitä:
Tason kaksi myyntiä tukeva markkinointi on vielä puhtaasti taktista markkinointia, joka tähtää lyhen aikavälin arvon tuottamiseen esimerkiksi myynnille tuotettujen liidien muodossa. Pitkässä jouksussa markkinoinnin tulisi kuitenkin tukea liiketoimintastrategiaa ja tuottaa arvoa pitkälläkin aikavälillä.
Markkinointi on mahdollista tuoda tasolle kolme melko nopeasti esimerkiksi rekrytoimalla yritykseen sopivaa osaamista. Tällä tasolla tulee myös päästä viimeistään irti viimeisempien trendien perässä juoksemisesta ja ymmärtää tehtävät toimenpiteet ja kanavat kokonaisuuden kannalta.
Tyypillisiä piirteitä:
Vasta tasolla neljä voidaan puhua strategisesta markkinoinnista: markkinointihenkisyys lävistää asiakashallinnan prosessien lisäksi myös yrityksen tuotekehitys- ja toimitusprosessit.
Strateginen markkinointi ei tarkoita markkinointiosaston jatkuvaa osallistumista kaikkeen tekemiseen, vaan esimerkiksi asiakaslähtöisyyden tuomista osaksi tuotekehitystä ja asiakaskokemuksen johtamista yhtenä koko asiakkaan elinkaaren kattavana kokonaisuutena. Markkinointi voi olla ajava voima tällaisen muutoksen taustalla.
Käytännön markkinoinnissa tämä voi näkyä esimerkiksi sisältömarkkinoinnissa niin, ettei sisällöntuotanto ole minä-keskeistä ja lähde yrityksen omista kiinnostuksen kohteista. Yrityksessä ymmärretään, millaista sisältöä asiakas haluaa. Samoin asiakkaita lähestytään niissä kanavissa ja niitä formaatteja hyödyntäen, joita he itse suosivat.
Tyypillisiä piirteitä:
Viimeisellä strategisen markkinoinnin tasolla asiakas on kaiken tekemisen keskiössä. Liiketoimintastrategiaa ja markkinointistrategiaa ei enää tarvitse eriyttää, vaan kaikki lähtee asiakkaasta ja tämän auttamisesta.
Yksi merkittävin ero tällä tasolla toimivassa yrityksessä edellisen tason tilanteeseen on se, että viimeistään nyt yritys hyödyntää teknologiaa saumattoman asiakaskokemuksen ja yhtenäisen asiakkaan kuvan luomisessa. Tällöin myös päätökset voidaan tehdä pohjautuen asiakkaasta kerättyyn dataan.
Tyypillisiä piirteitä:
On helppo luoda malleja ja viisastella siitä, millä tasolla yrityksen markkinoinnin tulisi olla, mutta todellisuus on teoriaa hankalampaa. Monissa yrityksissä markkinointi hukkuu jatkuvaan taktisten apupyyntöjen tulvaan. Tällaisesta tilanteesta nouseminen on vaikeaa, mutta esimerkiksi ketterien kehitysmenetelmien tuominen osaksi markkinointia voi auttaa.
Tasolle kaksi (ja jossain määrin tasolle kolme) on vielä mahdollista nousta ilman laajempaa yrityksen ylimmän johdon tukea. Tarvitset kuitenkin myynnin johdon mukaan, koska markkinoinnin ja myynnin prosessit tulee suunnitella yhtenäisinä.
Tasolta kolme nouseminen vaatii jo yrityksen johdon tuen. Toisaalta jos markkinointi on tasolla kolme ja pystyy esittämään mitattavia tuloksia liiketoiminnan kasvattamisesta strategian osoittamaan suuntaan, voi johtoryhmän huomio olla helpompi saada.
Oman kokemukseni mukaan B2B-liiketoimintaa tekevissä yrityksissä on herätty viimeisten vuosien aikana kehittämään toimintaa tasolta yksi tasolle kaksi ja joskus myös kohti tasoa kolme. Todelliset pioneerit kuitenkin löytyvät tasoilta neljä ja viisi.
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.