Kymmenen käytännön vinkkiä markkinoinnin automaation käytöstä, käytit sitten mitä tahansa järjestelmää.
Avainsanat: b2b-markkinointi, käytännön markkinointi, markkinointi, tapahtumat, vinkit
keskiviikko, 7.12.2016
Tapahtumat ovat tärkeä osa B2B-markkinointia kaikesta digimarkkinointihypestä huolimatta. Samalla digikanavien ja markkinoinnin automaation avulla omasta tapahtumasta voi saada enemmän irti.
Digitaalisuus ei korvaa henkilökohtaista kontaktia. Ostajan käyttäytyminen muuttuu ja yrityksen on vaikeampi päästä mukaan kilpailuun, jos digitaaliset kanavat eivät ole hallussa. Markkinointi ei kuitenkaan vie kauppaa maaliin asti, vaan tarvitaan aina myyjiä.
Tässä sekalaisia ajatuksiani siitä, mitä tapahtumassa kannattaa huomioida. Kaiken ytimessä on tavoitteellisuus ja se, ettei markkinointi voi toimia tyhjiössä.
Jätä omat vinkkisi kommentteihin!
1. Johdon ja myyjien buy-in on ensimmäinen askel. Jos koko homma ei kiinnosta, on turha pyytää myyjiä kutsumaan asiakkaitaan. Kerro selvästi, miten tapahtuma auttaa ja pyydä myyjiltä ideoita ja ehdotuksia.
2. Selkeät tavoitteet tapahtumalle. Muuten tapahtuma on rahan heittämistä hukkaan. Jos tapahtuman tavoitteena on tuottaa liidejä, mittaa liidejä. Tavoitteita voi olla muitakin: esimerkiksi asemointi tai asiakassuhteiden syventäminen. Mittarit tulee valita tavoitteiden pohjalta.
3. Ajattele asiakasta. Tapahtuma on viime kädessä sisältömarkkinointia. Saako asiakas tapahtumasta jotain hyödyllistä ja mielenkiintoista irti? Olethan jo tehnyt ostajien persoonat? Käytä niitä.
4. Tapahtuman jälkeinen verkostoituminen, jossa asiakkaat pääsevät keskustelemaan keskenään ja jakamaan kokemuksiaan, voi olla tapahtuman hyödyllisin osio. Mahdollista tämä. Pidä huoli järjestelyissä, etteivät vieraat jämähdä samaan paikkaan istumaan, vaan liikkuvat ja tutustuvat toisiinsa. Pystypöydät auttavat.
5. Älä luota kikkailuun. Heiteltävät mikrofonit, äänestykset ja vastaavat kikat voivat olla hyvä lisä tapahtumalle, jos ne saadaan osaksi kokonaisuutta. Riskinä on, että ne jäävät päälle liimatuksi kikkailuksi, joka ei tuota lisäarvoa. Sisältö kuntoon ensin.
6. Myyjien ja asiantuntijoiden on kutsuttava asiakkaitaan suoraan. Sekä nykyisiä että tavoiteltuja asiakkaita. Henkilökohtainen kutsu on aina anonyymiä massakutsua tehokkaampi. Tehkää prioriteettilistat siitä, ketkä on ainakin kutsuttava henkilökohtaisesti ja ottakaa tarvittaessa ulkopuolinen taho soittamaan läpi matalamman prioriteetin kutsuttavia.
7. Käy läpi markkinoinnin automaatiojärjestelmään kerättyjä prospekteja ja poimi kutsulistalle lupaavimmat, joita tapahtuma voisi kiinnostaa. Jos kyseessä on kutsuvierastilaisuus ilman julkista markkinointia, on tämä erityisen tärkeää. Listoilta löytyy usein mielenkiintoisia prospekteja, joita ei ole siirretty myynnille liidiksi.
8. Videoi puheenvuorot. Tapahtuman yleisö on rajoittunut, joten videoilla kasvatat yleisöä. Videointi ei ole kallista. Nämä aamiaisseminaarin videot ovat itseni videoimia ja editoimia, eli ainoa kustannus oli oma aikani. Kiinnitä huomiota ennen kaikkea äänenlaatuun ja siihen, että kalvoista saa selvän.
9. Kerää tapahtumasta palautetta. Mainitse tapahtuman aikana, että osallistujat tulevat saamaan sähköpostilla pyynnön antaa palautetta. Tämä lisää vastausprosenttia. Tai lähetä tekstiviestikysely heti tapahtuman jälkeen.
10. Mittaa tuloksia. Oli kyseessä sitten asemointi, asiakassuhteiden rakentaminen tai liidigenerointi. Muista myös mitata oikeita tuloksia: jos tapahtuman tavoitteena on luoda liidejä, on tyytyväisyys sekundäärinen mittari. Sitä on hyvä mitata, mutta tapahtuman onnistumisesta se ei suoraan kerro.
Bonus: Varmista, että tapahtumassa syntyneet liidit tulee kirjattua ylös ja pidä huoli follow-upeista sekä tapahtuman osallistujille että niille tärkeille kontakteille, jotka eivät tapahtumaan pääseet.
Tämä lista on tällä kertaa enemmän satunnaisia ajatuksia kuin kaiken kattava lista. Mielelläni kuulisin, jos mieleesi tulee jotain muita hyödyllisiä huomioita. Jätä kommentti alle!
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.