Välttämätöntä markkinoinnin transformaatiota on vaikea saada läpi organisaatiossa ilman hyvää muutosjohtamista.
Avainsanat: markkinointi
lauantai, 8.4.2017
Markkinointipiirit ovat Suomessa hiljattain kohisseet VTV:n raportista, jonka mukaan Suomessa markkinointia ei arvosteta. Mielestäni arvostus on tässä tilanteessa väärä termi.
Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan “Tarkastuksiin haastateltujen yritysjohtajien kokemusten mukaan markkinointiosaamisen arvostus on Suomessa vähäistä.” Miksi näin?
Usein syyttävä sormi osoittaa markkinoijia, joiden nähdään olevan etäällä liiketoiminnan ytimestä. Itse kirjoitin hiljattain Toiseen mielipiteeseen aiheesta toisen mielipiteen: jos yrityksen ylin johto ei ymmärrä markkinoinnin potentiaalia, rekrytoidaan väärää osaamista ja päädytään varmuudella nykyiseen tilanteeseen.
Arvostuksesta puhuminen ja sen vaatiminen ei ole paras lähestymistapa. Se kuulostaa lähinnä ruikuttamiselta: “Arvostakaa minua!” Kenenkään tai minkään arvostus ei nouse vain sitä vaatimalla, vaan saadakseen arvostusta markkinoijien on käärittävä itse hihansa ylös ja tungettava vaikka puoliväkisin liiketoiminnan ytimeen.
Ensimmäinen askel voisi olla esimerkiksi osoittaa selvästi, kuinka markkinointisuunnitelma edistää liiketoimintatavoitteiden saavuttamista ja luoda konkreettiset mittarit tekemiselle.
Arvostuksen sijaan olen ennemmin huolissani siitä, ymmärtääkö ylin johto markkinoinnin potentiaalin tuottaa yritykselle merkittävää kilpailuetua. Tämä ei tarkoita pelkästään liidien luomista, vaan esimerkiksi asiakkaan ja markkinoitavuuden tuomista mukaan tuotekehitykseen tai vahvan brändin luomista, joka parhaimmillaan on myyntikatetta lisäävä kilpailuetu, jota ei voi kopioida.
Jos markkinoinnin potentiaalia ei ymmärretä, päätyy yritys hankkimaan väärää osaamista. Markkinoinnin johdon ydinosaamista B2B:ssä ei ole esimerkiksi Some-kanavien hallinta tai kokemus tietystä markkinoinnin automaation teknologiasta. Tämän osaamisen hankkii helposti. Paljon tärkeämpää on löytää henkilöitä, jota pystyvät tuomaan markkinoinni yrityksen toiminnan ytimeen.
Hankittaessa väärää osaamista luodaan ikävä noidankehä, jonka katkaiseminen on hankalaa.
En halua, että minua arvostetaan markkinoijana, koska markkinointi. Haluan arvostuksen kumpuavan kyvystäni rakentaa oikeita tuloksia tuottava markkinointikoneisto ja kehittää tätä jatkuvasti paremmaksi. Jos en tähän pysty, en ansaitse arvostusta.
Toisaalta jos yrityksen johdossa ei ymmärretä markkinoinnin potentiaalia, on täysin sattumaa, että tällaisessa yrityksessä päädyttäisiin tekemään liiketoiminnan ytimessä olevaa markkinointia.
Arvostus on ansaittava, mutta markkinoinnin potentiaalin ymmärtämättömyys on yrityksissä rahan heittämistä kaivoon.
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.
Kyseessä lienee kuitenkin VTV:n raportti, eikä VTT:n kuten ingressi antaa ymmärtää. PS. Akronyymeistä pitäisi voida luopua kokonaan.
Kiitos korjauksesta!