Kymmenen käytännön vinkkiä markkinoinnin automaation käytöstä, käytit sitten mitä tahansa järjestelmää.
Avainsanat: käytännön markkinointi, sisältömarkkinointi, vinkit
keskiviikko, 16.11.2016
Opas tai jokin variaatio siitä on monelle B2B-markkinoijalle sisältömarkkinoinnin kulmakivi. Hyvän sisältömarkkinoinnin ei kuitenkaan tarvitse olla kallista. Tässä kolme tapaa, kuinka olemme Karttakeskuksessa tuottaneet oppaita itse.
Käytämme Karttakeskuksessa oppaita ja raportteja sisältömarkkinoinnissa. Pidemmän tekstin tuottaminen pakottaa jäsentelemään ajatukset selkeäksi kokonaisuudeksi ja tällaisesta kokonaisuudesta voidaan irrottaa palasia helposti muita sisältöformaatteja varten.
Suurin osa Karttakeskuksen oppaista on tuotettu sisäisesti, jolloin ainoa ulkopuolinen palvelu on ollut kielenhuolto. Suurin kulu on oma ja muiden aika, mutta itse markkinointibudjettia ei rasiteta.
Opasta tehtäessä on syytä muistaa seuraavat seikat:
Tässä kolme tapaa tuottaa opas sisältömarkkinointiin, joita voit kokeilla itse.
Tämä on kaikkein ilmeisin tapa, mutta mainitsemisen arvoinen. Perehdy asiaan ja kirjoita opas itse. Kysy asiantuntijoilta lisää tietoa ja palautetta tarvittaessa. Tällainen menetelmä sopii tilanteeseen, jossa itselläsi on aikaa käytettävissä tai olet nopea kirjoittaja.
Jos tiedät yrityksessäsi asiantuntijan, joka pystyy tuottamaan edes kohtuullista tekstiä ja jolla on aikaa, voit pyytää myös häntä kirjoittamaan oppaan ensimmäisen version. Kannattaa aina varautua muokkaamaan tekstiä rankalla kädellä, sillä nämä yleensä vaativat ainakin tekstin tiivistämistä.
Uusi oppaamme Paikkatieto tekee teollisesta internetistä entistä kehittyneempää syntyi näin. Päädyin lukemaan kirjan Teollinen internet lähinnä mielenkiinnnosta aihetta kohtaan. Tämä jalosti omaa ajatteluani ja kirjoitin ensimmäisen version tekstistä yhtenä maanantaiaamuna.
Pari kommentointikierrosta toi hieman muutoksia, mutta olin yllättynyt siitä, miten vähän lopullinen versio muuttui. Tällä kertaa halusin kuitenkin kokeilla jotain uutta ja käytin tekstin vielä muokattavana ulkopuolisella henkilöllä, joka terävöitti viestejä ja teki kokonaisuudesta sujuvamman.
Tallenna tyhjä dokumentti pilvipalveluun, kuten Office 365 tai Google Drive, ja pyydä asiantuntijoita listaamaan ideoita dokumenttiin missä muodossa tahansa. Valmiina lukuina, valmiina tekstikappaleina tai bulletpoint-listoina. Seuraavaksi ota dokumentti käsittelyyn ja tee siitä yksi yhtenäinen kokonaisuus, jonka voit lähettää ensimmäisenä luonnoksena kommentointikierrokselle.
Tällainen menetelmä sopii tilanteeseen, jossa asiantuntijoita on vaikea saada samaan huoneeseen yhtä aikaa. Varaudu ainakin kahteen kommentointikierrokseen ja tekstin muokkaamiseen näiden välillä.
Esimerkki tällä tavalla toteutetusta oppaasta on Neljä kysymystä paikkatietojärjestelmän valintaan. Ensimmäinen versio oli satunnainen kokoelma erilaisia tekstipätkiä, bulletpointteja ja lainauksia. Päädyin kokoamaan ajatukset neljän teeman ympärille ja tästä syntyi myös oppaan otsikko.
Ensimmäinen versio ei ollut vielä lähelläkään valmista, mutta parin kommentointikierroksen jälkeen saimme aikaan järkevän kokonaisuuden.
Aloita keräämällä sopivat asiantuntijat samaan huoneeseen tunniksi tai kahdeksi. Tuntikin riittää alkuun pääsemiseksi. Sopikaa tavoitteet ja rakentakaa ensimmäisellä kerralla vähintään runko otsikkotasolla. Laajentakaa bulletpointeilla, jos aikaa riittää.
Seuraavaksi jakakaa luvut eri henkilöiden vastuulle tai antakaa kenen tahansa tuottaa sisältöä mihin tahansa lukuun. Kun sovittu aikaraja umpeutuu, ota dokumentti käsittelyyn, tee siitä yksi kokonaisuus ja lähetä se kommentointikierrokselle.
Tällä tavalla olemme itse tehneet tuottaneet mm. Viisi tapaa Esri-ratkaisun paremmaksi hyödyntämiseksi (luvut vastuutettiin eri henkilöille) ja Paikkatiedon hyödyt käyttöön ketterästi (kaikki saivat kirjoittaa koko dokumenttiin).
Kaikkialla tehdään hackatoneita, joten miksi et järjestäisi sisältöhackatonia? Tavoitteena on tuottaa mahdollisimman valmis version oppaasta aikarajan sisällä. Voit antaa tiimeille potentaalisia aiheita tai teemoja valmiiksi, mutta eikö olisi mielenkiintoista kokeilla antaa osallistujille täysin vapaat kädet ja katsoa, mitä tapahtuu?
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.