Kymmenen käytännön vinkkiä markkinoinnin automaation käytöstä, käytit sitten mitä tahansa järjestelmää.
Avainsanat: b2b-markkinointi, inbound, markkinoinnin automaatio, sisältömarkkinointi
tiistai, 21.3.2017
Mitä haluat markkinoinnilta? Lisää hyviä liidejä? Lisää myyntiä? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankkiminen ei tuo näistä mitään.
Jos markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ratkaise ongelmia, miksi kaikki haloo sen ympärillä? Itsekin olen kirjoittanut aiheesta useita blogitekstejä, e-kirjan ja kuvannut videon.
Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei itsessään ratkaise mitään. Työkaluna se voi kuitekin mahdollistaa työskentelytapojen muutokset, jotka saavuttavat toivottuja tuloksia.
Voisin ostaa kalliin viulun, mutta koska en ole aikaisemmin sellaiseen edes koskenut, en saisi sillä aikaan muuta kuin korvia viiltävää kakofoniaa. Viulu mahdollistaa taitavan muusikon käsissä upeita asioita, mutta on vain väline, jonka ostaminen ei vielä riitä saamaan aikaan upeaa musiikkia.
Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on myöskin vain väline, jonka ostaminen ei vielä riitä saamaan aikaan upeita tuloksia markkinoinnissa. Mitä ajattelit tehdä järjestelmällä? Millaista markkinointia olet automatisoimassa?
Viuluanalogian voi viedä vielä pidemmälle: aloittelevan viulistin soittimen laatu ei ole niin kriittinen tekijä kuin maailmanluokan huipun kohdalla. Samoin yksinkertaisempaan markkinointiin riittää hieman yksinkertaisempi järjestelmä, mutta osaavissa käsissä sellaisen ominaisudet voivat rajoittaa tekemistä.
Jos markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankkiminen ei tuo tuloksia, mikä tuo?
Niin hienoa kuin se olisikin, markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ole musta laatikko, joka tuottaa timanttisia liidejä myynnille itsekseen.
Taustalla ovat ne muutokset, joita markkinoinnin automaatiojärjestelmän onnistunut käyttöönotto vaatii organisaatiossasi. Ne muutokset, joilla “perinteisestä” B2B-markkinointiorganisaatiosta tehdään konkreettisia tuloksia tuottava, timanttista sisältöä julkaiseva inbound-kone.
Nämä muutokset vaikuttavat monella eri osa-alueella, kuten:
Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ole oikotie onneen, joka alkaa tuottamaan timanttisia liidejä päivästä yksi. Se on työkalu, joka mahdollistaa tietyn kaltaisen B2B-markkinoinnin. Toisaalta väärissä käsissä se moninkertaistaa huonon markkinoinnin aiheuttaman tuhon.
En kuitenkaan sano, etteikö teidän kannattaisi hankkia markkinoinnin automaatiojärjestelmää. Monessa B2B-markkinointia tekevässä yrityksessä siitä on hyötyä ja itse pidän sitä erittäin hyvänä työkaluna. Ensimmäisenä kuitenkin pitää laittaa perusasiat kuntoon ja ymmärtää, mitä järjestelmältä halutaan.
Jos haluat lukea aiheesta lisää, käy lataamassa ilmainen e-kirja Kymmenen oppituntia markkinoinnin automaatiosta.
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.