Markkinoinnilla on mahdollisuus ottaa käyttöön yhä enemmän työkaluja ja kanavia. Tällöin avainasemassa ovat kokeilu ja…
Avainsanat: sisältömarkkinointi
perjantai, 10.3.2017
Tein inbound-markkinointia jo vuosia ennen kuin siitä missään puhuttiin. En kuitenkaan päivätöissäni, vaan papukaijaharrastuksen kautta. Enkä tiennyt tekeväni inbound-markkinointia. Tämä on tarina siitä, miten papukaijat tekivät minusta sisältömarkkinoijan.
Minkä asian ostaminen ihmisen elämässä muistuttaa eniten B2B-liiketoiminnassa vastaan tulevaa ostoprosessia? Auton ostamisessa tärkeintä on lähinnä perustella itselleen, miksi piti ostaa se paljon kalliimpi auto, kuin millä pääsee paikasta A paikkaan B. Kodin ostaminen on tietenkin isompi päätös.
Entä lemmikki? Valitettavasti vastaan tulee tilanteita, joissa elävä eläin hankitaan aivan liian pienellä harkinnalla. Mutta lähtökohdan pitäisi olla kutakuinkin seuraava, varsinkin jos puhutaan potentiaalisesti vuosikymmeniä elävästä erittäin älykkäästä eläimestä.
Hankittuani ensimmäisen papukaijani vuoden 2006 alussa päädyin nopeasti mukaan myös yhdistystoimintaan. Toimin jokusen vuoden nykyisin jo toimintansa lopettaneen Suomen papukaijayhdistys ry:n jäsenlehden päätoimittajana ja taittajana. Sittemmin olen ollut mukana aktiivisesti Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n toiminnassa. Yhdistysten lisäksi päädyin tekemään asioita myös omissa nimissäni.
En kasvata papukaijoja, joten en etsi ostajia. Onnistuminen kohdallani voi olla myös se, että henkilö, joka ei olekaan valmis pitämään papukaijaa lemmikkinä, ei tällaista päädy hankkimaan (tosin tämän pitäisi olla onnistuminen kenelle tahansa eläimen hyvinvoinnista väilttävälle myyjällekin).
Haluan kuitenkin edistää lemmikkinä elävien papukaijojen hyvinvointia Suomessa ja minulle paras tapa tätä varten on jakaa tietoa. Ja paras vaihe jakaa tietoa on se, kun henkilö on hankkimassa lemmikkiä.
Haluan siis päästä vaikuttamaan henkilön melko pitkään ostoprosessiin juuri oikeassa vaiheessa tämän ostoprosessin kannalta hyödyllisellä tiedolla. Kuulostaako tutulta?
Nykyisin tietoa haetaan netistä, oli kyse sitten B2B-liiketoimintaan liittyvästä hankinnasta tai lemmikin ostosta. On siis tärkeää löytyä hakukoneista oikeilla hakusanoilla ja tarjota sopivaa sisältöä. Papukaija.fi-domain sopii tähän hyvin.
Julkaisin vuonna 2011 Papukaija lemmikiksi? -oppaan, joka vastaa tähän tarpeeseen. Oppaasta tuli taitettuna versiona 60-sivuinen ja se on luettavissa nettisivuilla, ladattavissa pdf:nä ja sitä on myyty myös painettuna versiona yhdistyksen kautta. Kyseessä on edelleen kattavin yksittäinen suomenkielinen tietopaketti papukaijan hoidosta.
Papukaija lemmikiksi? on käytännössä ostoprosessin consideration-vaiheeseen kohdennettu opas, joka on samalla optimoitu hakukoneita varten. Myös blogin ja artikkelien avulla olen pystynyt rakentamaan näkyvyyttä papukaijoihin liittyvissä tärkeissä hakusanoissa, kuten “puhuva papukaija” tai “papukaijan hinta”.
Toinen mielenkiintoinen tilanne oli se, kun huomasin papukaija.fi-sivustolleni tulevan liikennettä “myydään papukaija” -hakusanalla tai jollain sen variaatiolla. Varasin myydaanpapukaija.fi-domainin ja tein sinne papukaijan ostajan oppaan. Tämän tarkoitus on antaa ihmisille paremmat mahdollisuudet arvioida papukaijan myyjää, jotta löytäisivät eettisesti toimivan, eläinten hyvinvointia kunnioittavan myyjän.
Sivustolta löytyy nykyisin kattava tietopaketti ja hieman tiiviimpi “Papukaijan ostajan opas” ladattavissa pdf:nä.
Viimeisen hieman yli kymmenen vuoden aikana olen tuottanut sisältöä useissa eri formaateissa, kuten artikkeleina, blogiteksteinä, kirjoina, videoina ja infografiikkoina. Tämä on luonut hyvän pohjan sisällöntuotannolle myös B2B-markkinointia varten ja toiminut turvallisena tapana harjoitella asioita.
Olen harrastusten kautta päässyt liikkeelle muun muassa seuraavien asioiden kanssa, joita käytän myös nykyisessä työssäni:
Aluksi laatu ei ole ollut päätähuimaavaa, kuten alla olevalla videolla näkee, mutta jostain on pitänyt lähteä liikkeelle. Toisaalta nämäkin videot koetaan vielä hyödyllisenä, joten olen suosiolla antanut niiden olla katsottavissa.
Tällainen harrastusnäkökulmasta tehty sisällöntuotanto on kuitenkin ollut hyvä tapa oppia monia nykyaikaisessa B2B-markkinoinnissa tärkeitä lainalaisuuksia.
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.