Account Based Marketing on paljon muutakin kuin yksittäiset kanavat. ABM:ssä markkinoinnin ydinosaaminen otetaan käyttöön paljon…
Avainsanat: b2b-markkinointi, sisältömarkkinointi
lauantai, 29.10.2016
Jos ajattelemme oman toimialamme olevan tylsiä, joudumme haastamaan itseämme ja miettimään, kuinka saisimme viestittyä vastaanottajan kannalta kiinnostavammin.
Artikkeli Content Marketing for ”Boring” Industries: 10 Tips for Creating Interesting Content sai aikaan mielenkiintoista keskustelua Facebookin B2B-markkinointi-ryhmässä. Katri Tannin kommentti oli erinomainen.
Olen Katrin kanssa samaa mieltä. Kaikilla toimialoilla pyritään tuottamaan arvoa jollekin asiakkaalle ja tämä tekee toimialasta mielenkiintoisen. Päätin kuitenkin kääntää asian nurinpäin: toimialasi ei kiinnosta ketään.
Markkinointigurut Seth Godin ja Joe Pulizzi ovat molemmat kertoneet samaa tarinaa: yrityksesi ei kiinnosta ketään. Liian moni markkinoija ajattelee, että hänen yrityksensä itsessään on mielenkiintoinen. Totuus on, että yrityksesi ei asiakkaita kiinnosta, vaan heitä kiinnostaa heille tuottamasi arvo. Kaikki tuijotamme viime kädessä omaa napaamme.
Godinin ja Pulizzin kommentti pätee myös toimialojen kohdalla: toimialasi ei itsessään kiinnosta ketään. Asiakkaita kiinnostaa vain toimialasi yritysten heille tuottama arvo. Jos sorrut ajattelemaan toimialasi olevan mielenkiintoinen, päädyt ennemmin tai myöhemmin tekemään markkinointia vääristä lähtökohdista. Tällöin viestisi menevät ohi kohderyhmän kiinnostuksista.
Itse työskentelen paikkatietoalalla. On mahtavaa seurata, miten aihepiiristä kiinnostuneet osaavat asiantuntijat tekevät hyvää työtä. He ovat kuitenkin päätyneet alalle siksi, että aihepiiri kiinnostaa heitä. Olisi vaarallista ajatella, että paikkatieto itsessään kiinnostaisi potentiaalisia asiakkaita. On lähestyttävä asiaa ratkaisemalla asiakkaan ongelmia ja tarjoamalla mahdollisuuksia. Yleensä tämä tarkoittaa paikkatiedon siirtämistä taka-alalle ensimmäisissä viesteissä.
Seuraavan kerran suunnitellessasi markkinointikampanjaa tai tuottaessasi sisältöä ajattele olevasi maailman tylsimmällä toimialalla. Myytte jotain, jonka ominaisuuksista kertominen toimisi tehokkaiten unilääkkeenä. Tämän jälkeen mieti, kuinka kertoisit tuottamastanne arvosta asiakasta kiinnostavalla tavalla.
Kirjoittaja: Jarmo Tuutti
Jarmo on kokenut B2B-markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimona on strategisen, liiketoimintaa tukevan ja myyntiä lisäävän markkinoinnin suunnittelu, johtaminen ja toteuttaminen. Päivätöikseen Jarmo työskentelee B2B markkinointipäällikkönä Berner Oy:ssä.